Załącznik do Uchwały nr LXI/463/2024
         Rady Miejskiej w Jaworze

         z dnia 25 marca 2024 r.

 

 

STATUT

PRZYCHODNI REJONOWEJ

W JAWORZE

 

 

I.                   Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

1.      Przychodnia Rejonowa w Jaworze zwana dalej „Przychodnią” działa, jako podmiot leczniczy niebędący przedsiębiorcą, w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

2.      Podmiotem tworzącym jest Gmina Jawor.

3.      Przychodnia Rejonowa w Jaworze posiada osobowość prawną i jest wpisana do rejestru podmiotów prowadzących działalność leczniczą, prowadzonym przez Wojewodę Dolnośląskiego pod numerem DKR 000000001145 oraz w Krajowym Rejestrze Sądowym prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia Fabrycznej we Wrocławiu IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000053481.

 

§ 2

 

Przychodnia Rejonowa w Jaworze działa w szczególności na podstawie:

1)      ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U.2023, poz. 991
z pó
źn. zm.) wraz z rozporządzeniami wykonawczymi do ustawy;

2)      ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz.2561 z późn. zm.);

3)      ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40
z pó
źn. zm.);

4)      niniejszego Statutu.

 

§ 3

 

Przychodnia działa w mieście Jawor, będącym jej siedzibą.

 

 

II.                Cele i zadania Przychodni

 

§ 4

 

Celem działania Przychodni jest:

1)      udzielanie świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie chorobom, profilaktykę, promocję i edukację zdrowotną;

2)      udzielanie świadczeń zdrowotnych leczniczych, pielęgnacyjnych, diagnostycznych, rehabilitacyjnych i innych w zakresie wymienionym w § 6;

3)      dokonywanie okresowej oceny stanu zdrowia dzieci i młodzieży oraz dorosłych
i okre
ślenie zapotrzebowania na świadczenia na świadczenia zdrowotne;

4)      realizacja zadań z zakresu medycyny pracy z uwzględnieniem środowiska pracy;

5)      organizowanie innych form świadczeń zdrowotnych w przypadkach klęsk żywiołowych, katastrof i innych.

 

§ 5

 

Zadaniem Przychodni jest udzielanie świadczeń zdrowotnych polegających na:

1)      badaniu i poradach lekarskich w zakresie podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej;

2)      leczeniu zabiegowym, zachowawczym i diagnostyce w warunkach ambulatoryjnych;

3)      świadczeniach zdrowotnych w środowisku nauczania i wychowania, w tym wykonywaniu obowiązkowych szczepień ochronnych i ocenie stanu zdrowia
i rozwoju dziecka do lat 18;

4)      leczeniu stomatologicznym i protetycznym;

5)      badaniu i terapii psychiatrycznej, psychologicznej i uzależnień od alkoholu;

6)      rehabilitacji leczniczej;

7)      opiece nad kobietą w okresie ciąży, porodu i połogu, a także w okresie karmienia piersią;

8)      opiece prenatalnej nad płodem i opiece nad noworodkiem oraz ocenie rozwoju niemowlęcia;

9)      orzekaniu i opiniowaniu o stanie zdrowia;

10)  udzielaniu świadczenia każdemu pacjentowi w przypadkach stanów nagłych,

11)  udzielanie świadczeń z zakresu rentgenodiagnostyki stomatologicznej

 

§ 6

 

Przychodnia Rejonowa udziela ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w zakresie:

1)      podstawowej opieki zdrowotnej;

2)      stomatologii i protetyki;

3)      specjalistycznych świadczeń zdrowotnych;

4)      opieka psychiatryczna i leczenia uzależnień;

5)      medycyny pracy;

6)      diagnostyki;

7)      innych wynikających z zadań określonych w § 5.

 

§ 7

 

Przychodnia może prowadzić wyodrębnioną organizacyjnie działalność gospodarczą na zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach, polegającą na najmie
i dzier
żawie mienia ruchomego i nieruchomości będących w posiadaniu Przychodni, o ile przedmiot tych umów udostępniany będzie na cele zbieżne z działalnością leczniczą.

 

III. Organy i struktura organizacyjna Przychodni

 

§ 8

 

Organami Przychodni są:

1)      Kierownik Przychodni;

2)      Rada Społeczna.

§ 9

 

1.      Kierownik Przychodni kieruje Przychodnią i reprezentuje ją na zewnątrz.

2.      Kierownik Przychodni podejmuje samodzielnie decyzje dotyczące funkcjonowania Przychodni i ponosi za nie odpowiedzialność.

3.      Kierownik Przychodni jest przełożonym pracowników Przychodni.

4.      Przy podejmowaniu decyzji Kierownik Przychodni korzysta z opinii właściwych organów
i organizacji okre
ślonych w odrębnych przepisach.

 

§10

 

1.      Rada Społeczna Przychodni jest organem inicjującym i opiniodawczym podmiotu tworzącego oraz doradczym Kierownika Przychodni.

2.      Kompetencje i zadania Rady Społecznej Przychodni określa ustawa o działalności leczniczej.

 

§ 11

 

1.      Kadencja Rady Społecznej trwa 4 lata.

2.      Powołanie i odwołanie Rady Społecznej Przychodni następuje z zachowaniem przepisów
o działalno
ści leczniczej.

3.      Odwołanie członka Rady Społecznej Przychodni w czasie kadencji zachodzi na skutek:

1)      rezygnacji z funkcji;

2)      prawomocnego wyroku sądu skazującego za przestępstwo umyślne;

3)      utraty zdolności do pełnienia powierzonych obowiązków na skutek długotrwałej choroby trwającej co najmniej 6 miesięcy, potwierdzonej orzeczeniem lekarskim;

4)      śmierci członka Rady Społecznej Przychodni;

5)      odwołania przez podmiot tworzący.

4.      W przypadku odwołania członka Rady Społecznej Przychodni lub jego śmierci przed upływem kadencji, Rada Miejska w Jaworze powołuje nowego członka.

5.      Przepisu ust. 4 nie stosuje się, gdy do końca kadencji Rady Społecznej Przychodni pozostało mniej niż 3 miesiące, licząc od dnia rezygnacji odwołania albo śmierci jej członka.

6.      Po upływie kadencji Rada Społeczna Przychodni wykonuje swoje uprawnienia statutowe do czasu powołania nowego składu Rady Społecznej Przychodni.

 

§ 12

 

W skład Przychodni Rejonowej w Jaworze wchodzą następujące jednostki (działy) organizacyjne:

1)      Dział księgowości,

2)      Dział analiz i rozliczeń z NFZ,

3)      Dział statystyki i dokumentacji medycznej z archiwum,

4)      Dział administracyjno – gospodarczy z sekretariatem oraz rejestracją,

5)      Dzieł BHP PPOŻ,

6)      Dział Podstawowej Opieki Zdrowotnej,

7)      Dział Specjalistycznych Świadczeń Zdrowotnych,

8)      Dział Rehabilitacji,

9)      Dział Medycyny Pracy,

10)   Dział Pracowni RTG stomatologicznej.

 

IV. Gospodarka finansowa

 

§ 13

 

1.      Gospodarka finansowa Przychodni Rejonowej prowadzona jest w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, pokrywającego z posiadanych środków
i uzyskiwanych przychodów koszty działalno
ści i zobowiązań na zasadach określonych
w przepisach ustawy o działalno
ści leczniczej.

2.      Przychodnia może uzyskiwać środki finansowe zgodnie z przepisami określonymi
w ustawie o działalno
ści leczniczej.

§ 14

 

1.      Przychodnia udziela świadczeń zdrowotnych bezpłatnie, za częściową odpłatnością lub odpłatnie na zasadach określonych w umowach z dysponentami środków publicznych
i niepublicznych i na podstawie opłat ustalonych przez Przychodni
ę.

2.      Wysokość opłat za świadczenia zdrowotne i inne ustala Kierownik Przychodni.

 

§ 15

 

Przychodnia sporządza bilans i ustala wynik finansowy działalności, prowadzi rachunek dochodów i kosztów, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

 

V. Postanowienia końcowe

 

§ 16

 

Zmiana statutu następuje w trybie właściwym dla jego nadania.